A tudás kamatozik! – 2016. március 7-én kezdődött az iskolások pénzügyi ismereteit fejlesztő programsorozat
Szakmai intézmények, tanárok, diákok és pénzügyi szakemberek részvételével, rangos előadásokkal és diákok látványos produkciójával kezdődött el 2016. március hetedikén a második magyarországi "PÉNZ7". A nemzetközi kezdeményezéshez csatlakozó hazai programsorozat a szakmai összefogás jegyében jött létre a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztése érdekében. A PÉNZ7 a Magyar Bankszövetség és a Pénziránytű Alapítvány szervezésében, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szakmai támogatásával valósul meg. A március 7-11. között zajló pénzügyi témahéten több mint 102 ezer diák ismerkedhet meg az őket is érintő hétköznapi pénzügyi témákkal. 2015-ben a családi költségvetés, 2016-ban a megtakarítások és pénzügyi tervezés alapkérdései alkotják az ismeretanyag gerincét. A tananyagot 4 korosztály számára tapasztalt pedagóguscsapat fejlesztette ki, majd próbaórákon való tesztelés után beépítették a bankszektor szakértőinek gyakorlati észrevételeit és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai állásfoglalását is. A programhoz a pénzügyi szektorból 250 önkéntes banki szakember csatlakozott, akik az óravezető tanárokat segítve, a pénzügyi tudatosság nagyköveteiként vitték el az ismereteket az iskolákba.
Magyarország ismételten csatlakozott az Európai Pénzhét (avagy European Money Week) közel 30 országot átfogó kezdeményezéséhez. Hazánkban a meghirdetett programra jelentkező általános- és középiskolák diákjai egyedi fejlesztésű tananyagok segítségével szerezhetnek hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismereteket. Ehhez a "PÉNZ7" szervezői egységes óraterveket, feladatsorokat és tanári segédanyagokat készítettek.
Az életkori sajátosságoknak megfelelően kialakított tanórai anyagok idén már négy korosztály számára készültek: a 3-4. osztályosok mellett a felsősök anyaga differenciáltan, 5-6. és 7-8. osztályos diákoknak külön került kialakításra, illetve a középiskolás korosztály (9-12. évfolyam) is a saját igényeire szabott képzésben részesül.
A március 7-én kezdődő program rendhagyó, játékos, szemléltető eszközöket felsorakoztató óráin a pénzügyi tervezés megalapozása mellett a megtakarításokkal kapcsolatos alapismeretek átadása a cél.
A program diákok számára még színesebbé, érdekesebbé tételére a Bankszövetség tagbankjai, az érintett minisztériumok és a MNB szakértő munkatársai közül kétszázötvenen vállalták, hogy önkéntes alapon ellátogatnak egy-egy iskolába, ahol a felkészült pedagógus oldalán a megtakarításokról és pénzügyi tervezésről beszélgetnek majd a diákokkal. A banki önkéntesek részvételével zajló órákon ki-ki a maga korosztályi szintjén ismerkedik az alapvető pénzügyi folyamatokkal, a bankrendszer lakossági szerepével és a megtakarításokkal - amiből a kamatszámítás rejtelmei sem maradhatnak ki.
Dr. Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára elmondta: a pénzügyi tudás növelése a legbiztosabb eszköz arra, hogy a ciklikus gazdasági válságok során a pánikreakciók és a válság elhúzódása elkerülhető legyen. Ezért az Európai Bankföderáció (EBF) magyar tagszervezeteként a Magyar Bankszövetség vállalta fel a "PÉNZ7" programsorozat koordinálását. A magyaros szervezőkészséget mi sem mutatja jobban, minthogy a páneurópai rendezvénysorozathoz tavaly csatlakozó országként a magyarországi program rögtön csúcsra tört - sehol máshol nem sikerült ennyi embert mozgósítani már az első évben. A főtitkár kiemelte: ehhez a sikerhez szükség volt arra, hogy a kezdeményezést első perctől kezdve egyöntetűen támogatta a teljes bankszektor, továbbá szakmai partnerként felkarolta az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint a hazai pénzügyi nevelés emblematikus szervezete, a Pénziránytű Alapítvány, amely társszervezőként aktív szerepet vállalt a programhét eseményeinek kidolgozásában.
"A diákok és a pedagógusok egyaránt hatalmas érdeklődést mutattak - tavaly és idén is - a pénzügyi programhét eseményei iránt. A "PÉNZ7 " így igazolja annak az elgondolásnak a helyességét, hogy érdemes egy-egy kiemelt témával témahetek keretében színesíteni az iskolai képzési anyagokat. A külső, kompetens szakértők bevonása révén rá lehet irányítani a gyerekek figyelmét fontos, a mindennapi életben való magabiztosabb, jobb eligazodást segítő ismeretekre. Ezért szerepel az idei tanévben - a már visszatérő PÉNZ7 mellett - informatikai és környezettudatossági témahét is" - hangsúlyozta Pölöskei Gáborné, az EMMI miniszteri biztosa.
"Immár második alkalommal láthatjuk számszerű bizonyítékát annak a példaértékű összefogásnak, amely a pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében bontakozott ki Magyarországon." - fogalmazott Hegedűs éva, a Magyar Bankszövetség elnökségének tagja, a "PÉNZ7" vezetői támogatója. Rámutatott: a magyar "PÉNZ7" európai összehasonlításban is rendkívül sok diákot ér el, hiszen a 2016. évi tematikus héthez 788 általános- és középiskola, 1435 pedagógus csatlakozott. A PÉNZ7 üzenetei 102 ezer diákhoz jutnak el. Ráadásul - hangsúlyozta a szakember - szülőként mindannyian tudjuk, hogy az élményt nyújtó iskolai eseményekről a gyerekek szívesen számolnak be otthon, így az idei PÉNZ7 fő üzenetei - a megtakarítások és a pénzügyi tervezés fontossága - sok ezer családban is témaként jelenik majd meg. "A program közös sikerei nem jöhettek volna létre, ha a hazai pénzügyi kultúra fejlesztésében feladatot vállaló EMMI, Pénziránytű Alapítvány, NGM és a kereskedelmi bankok nem adtak volna szakmai iránymutatást és tevőleges támogatást a PÉNZ7 megvalósításához" - tette hozzá.
A Pénziránytű Alapítvány által 2015-ben készített felmérés megmutatta: a kutatás előtti egy évben a hazai lakosság kisebb része, 42 százaléka rendelkezett megtakarítással, és pénzügyi céljai csak a lakosság 47 százalékának voltak. Azok körében viszont, akik rendelkeznek hosszabb távú pénzügyi tervekkel, tízből kilencen tettek is valamit a célok eléréséért. A felmérés azt is megmutatta, hogy a pénzügyekkel tudatosan foglalkozók között - jövedelmi helyzettől függetlenül - jóval magasabb a megtakarítással bírók aránya. A Pénziránytű Alapítvány fő célja a pénzügyi tudatosság gyermekkorban való elsajátításának támogatása, és ebben kiemelt szerepet játszhatnak a közoktatás keretein belül megvalósuló, több tíz ezer diákhoz eljutó programok - nyilatkozta Szuromi-Kovács ágnes, a Pénziránytű Alapítvány ügyvezető igazgatója.
Az eseményen a PÉNZ7 "pénzügyi kultúra nagykövete" díjak is kiosztásra kerültek. Az idei díjat egyéni kategóriában Hergár Eszter, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumi elnöke, Prof. Dr. Lentner Csaba, közgazdász, tanszékvezető egyetemi tanár és Bánki Andrea, az EMMI stratégiai referense vehették át példaértékű munkájukért a pénzügyi kultúra fejlesztése terén. A PÉNZ7 program megvalósítását az idei évben a legnagyobb elkötelezettséggel és aktivitással támogató intézmények - a Raiffeisen Bank Zrt. és az MKB Bank Zrt. - ugyancsak átvehették az elismeréssel járó oklevelet és emléklapot.
A lezajlott ünnepélyes megnyitón 10 olyan pedagógust díjaztak, akik az elmúlt évben segítették a társszervező Pénziránytű Alapítvány által támogatott BankVelem Programot. A programban résztvevő diákok az alapvető pénzügyi, banki ismereteket játékos formában, de valós környezetben sajátíthatják el.
A nyitóeseményről készült videót ide kattintva tekintheti meg.
A tananyagokról bővebben:
A legkisebbek - egy klasszikust segítségül hívva - a tücsök és hangya meséjének rajzos-játékos feldolgozásával indítják a programot, és szólásmondásokkal, magyar pénzek képeivel, szójátékokkal színesítve járják körbe a takarékosság témáját.
Az ötödik-hatodik osztályosok a vágyaik és lehetőségeik között próbálhatnak egyensúlyt teremteni, kiszámolva például: hány csokiról kell lemondani egy horgászfelszerelés megszerzéséért. így a pénzügyi tervezést, költségvetés-készítést a gyakorlatban kipróbálva ismerhetik fel a pénzügyi tudatosság, takarékosság jelentőségét.
A hetedik-nyolcadikosok is hasonló próbákon esnek át: eltérő pénzügyi személyiségtípusba tartozó diákok döntéseit értékelhetik, pénzügyi tervet készítenek egy vágyott kerékpár megszerzéséért, egy nyári tábor megvalósításáért. A tanulság megfogalmazása itt se maradhat el: miért is fontos takarékoskodni?
A középiskolások egy mindenkit érintő témát, a szalagavató előkészületeit élhetik most át a pénzügyi tervezés szemszögéből. Nyisson-e az osztály bankszámlát? Mennyiért kérjünk fel tánctanárt? Mennyiért béreljünk táncruhát? és a belépők ára? Lehet, hogy diákmunkára is szükség van a fedezet előteremtéséhez? Ezekre a kérdésekre keresnek együtt frappáns, megfontolt válaszokat.
A 2016. évi projekthét keretében egy-egy iskolai tanórába önkéntes pénzügyi szakemberek is bekapcsolódtak, akiket a szervezők közvetítettek az erre igényt tartó iskolák számára. Az osztályfőnöki és egyéb (pl. életvitel, matematika) órák keretében megvalósuló interaktív tanórai anyagokban a pedagógusok - akár pénzügyi szakértő önkéntest is meginvitálva - játékosan mutatták be a diákoknak a pénzügyi alapfogalmakat. A tanórai anyagok és a kapcsolódó tanári segédletek, valamint a felkészítő anyagok magas szakmai színvonalát az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) lektorálása biztosította, így az átadott ismeretek bárki számára egyszerűen elsajátíthatóak.
A 2016. évi tananyag fő témája a pénzügyi tervezés és a takarékosság volt.
A szakértők által összeállított 2016-os képzési anyag az alábbiakat tartalmazza:
3*45 perces (1+1+1 óra), gyakorlatorientált tananyag, 4 korcsoport - alsó-, felső tagozatos (5-6. és 7-8. osztályos), valamint középiskolások - számára kifejlesztve és az OFI által lektorálva;
pedagógus segédlet és felkészítő anyag.
A tanórai anyagok a rendelkezésre álló időkeret függvényében használhatók, és lehetővé teszik akár egy, akár több, egymásra épülő tanóra megtartását.
A PÉNZ7 2016 kísérő programjai voltak:
pedagógus felkészítő oktatás, amely a 120 órás továbbképzési keretbe beszámítható (5 órában);
a PÉNZ7-től induló interaktív pénzügyi vetélkedők, versenyek, melyekről a későbbiekben részletes tájékoztatást küldenek a szervezők, és segítenek játékosan fenntartani a tanulók figyelmét a téma iránt.
A PÉNZ7 minden korábbi tanyagát a Tanároknak menüpont alatt találja, korosztályonként felosztva.
A PÉNZ7 2016-os megnyitóján készült interjúkat INNEN érheti el.
Európában egyedülálló eredményt mutat fel évről évre a Magyarországon immár nyolcadik alkalommal megrendezett PÉNZ7 program, amelynek segítségével több mint 170.000 magyar diák pénzügyi felkészültségét, tudatosságát és vállalkozói szemléletét fejleszthettük 2022-ben.
A 2021/2022. tanévi PÉNZ7 pénzügyi és vállalkozói témahétre regisztrált iskolák száma 1.029 volt, közel 1.700 regisztrált pedagógus tartott tanórát.
459 pénzügyi és vállalkozói önkéntes nyújtott segítséget az órákon, ezáltal is érdekesebbé, hitelesebbé téve a tananyagot.
A PÉNZ7 szervezői ezúton köszönik mindenkinek az elmúlt évek témaheteinek összes eredményét. Hajrá PÉNZ7!
A megnyitóról készült rövid összefoglaló filmet mutatjuk be:
A PÉNZ7 szervezőpartnere, a Magyar Bankszövetség által a European Money Week és a Global Money Week (2021. március 21-25.) első napjára összehívott online kvízversenyen a Budapest XIII. Kerületi Ady Endre Gimnázium csapata nyert.