Főoldal

« Vissza a Hírek oldalra

A 2020-as pénzügyi téma és altémakörei

Minden korosztályban és témakörben az idén is lehetőség van a regisztráció során az óra megtartását segítő önkéntes szakember igénylésére. Az önkéntes az órát nem önállóan, hanem a pedagógussal együttműködve tartja meg. A program szigorúan brand mentes, azaz márkanév, konkrét pénzügyi intézmény vagy termék neve nem hangozhat el. Fontos, hogy időben regisztráljanak, mert így nagyobb eséllyel tudják a szervezők az igénylőknek önkéntes szakember részvételét biztosítani. Ezen felül a szervezők felajánlására az első 500, Pénzügyi biztonság - biztosítások témára 2020. december 15-ig regisztráló iskola előzetesen kinyomtatva is megkapja az óraterveket és a tanári segédleteket.

A témahét pénzügyi témája ezúttal a Pénzügyi biztonság, amely 4 különböző korosztályban az alábbi két altémakör szerint választható (akár csak az egyik vagy mindkét téma is, ahol ez lehetséges):

 

Választható altémakörök:

3-4. osztály

5-6. osztály

7-8. osztály

Középiskola

Pénzügyi biztonság (biztosítások)

Pénzügyi biztonság (korszerű pénzkezelés – digitális biztonság)

 

Ismertető a Pénzügyi biztonság tananyagok tartalmáról


1. Biztosítások altéma (3-4. osztálytól a középiskoláig)


A tananyagokat mind a 4 korosztály számára a Pénziránytű Alapítvány gyakorló pedagógusok bevonásával fejlesztette és tesztelte; az EKE-OFI, az MNB, a Pénzügyminisztérium és a Magyar Biztosítók Szövetsége munkatársai, valamint a Magyar Bankszövetség által felkért szakértők véleményezték.

3-4. osztály: az óra célja, hogy a gyerekek értsék meg az életben előforduló váratlan helyzetekre való felkészülés szükségességét és ismerjenek megoldási lehetőségeket ezekre a helyzetekre. Ismerjék meg a biztosítás lényegét (díjért cserébe anyagi védelem) és a legalapvetőbb biztosítási célokat. A velük megtörtént váratlan családi helyzetekről való beszélgetést követően rövid meséken keresztül ismerkedhetnek meg a megoldási lehetőségekkel és az óra végére már egyes szituációkat be is tudnak sorolni, hogy milyen biztosítást lehetne ezekre kötni.

5-6. osztály: az óra célja, hogy a tanulók értsék meg az anyagi védekezés - védelem, váratlan helyzetekre való felkészülés szükségességét és ismerjenek megoldási lehetőségeket ezekre a helyzetekre. Ismerjék meg a biztosítás lényegét (díjért cserébe anyagi védelem) és alapvető biztosítási célokat (lakás, balesetek, autó). Képes szituációk felismerésével és rendszerezésével ismerkednek meg a családi „vészhelyzetekkel”, majd azok következményeivel a családi költségvetésre. Az óra végén már nyomozóként léphetnek be egy lakás beázásról szóló családi történetbe.

7-8. osztály: az óra célja az előzőeken túl, hogy a diákok rendszerezve lássák a személyekkel és vagyonnal kapcsolatos főbb biztosítás típusokat, illetve ismerjenek olyan élethelyzeteket, amelyeknél a biztosítás anyagi védelmet jelenthet. Egy titkosírás megfejtését követően rövid szöveges szituációk segítségével ismerkednek meg a család „gazdasági vészhelyzeteivel” és csoportmunkában dolgozva ismerhetik meg a főbb biztosítás típusokat. Az óra végén egy korcsolya balesetet szenvedett lány történetén keresztül tapasztalhatják meg a balesetbiztosítás előnyeit.

Középiskola: az óra célja az előzőeken túl, hogy a tanulók ismerjék meg a biztosításkötés folyamatát (szempontjait), valamint kicsit mélyebben olyan biztosítás típusokat, amelyekkel középiskolásként találkozhatnak. A biztosítás fogalmának, fő típusainak rövid, ppt-vel támogatott interaktív megismerése után esettanulmányok feldolgozásával tanulhatnak meg választani utasbiztosítási ajánlatok közül, illetve gyűjthetnek érveket a gépjárműbiztosítás, valamint a készülékbiztosítás szükségessége mellett.

A próbatanítások tapasztalatai szerint a közérthető tananyagok megközelítése és a tanári útmutató magyarázatai lehetővé teszik, hogy a tanórákat bármely szakos pedagógus megtartsa. A felkészülést igény szerint a témában készülő, január végétől elérhető e-learning tanárfelkésztő tananyag, valamint webinárum is támogatja, amelyekről a témahétre regisztráló pedagógusoknak a későbbiekben részletes tájékoztatást küldünk.

 

2. Korszerű pénzkezelés – digitális biztonság altéma (7-8. osztály és középiskola)


A tananyagokat mind a 2 korosztály számára a 2017-es PÉNZ7 Korszerű pénzkezelés témájú tananyagaira építve, azt kiegészítve a Magyar Bankszövetség által felkért digitális biztonsági szakértő készítette és a Pénziránytű Alapítvány, valamint a Nemzeti Kibervédelmi Intézet véleményezte.

Mindkét korosztályban a tanórák első 20-25 perce megegyezik a korosztály 2017-es (Korszerű pénzkezelés) PÉNZ7 tananyagával, majd egy előre kidolgozott prezentáció és digitális (Kahoot!) játék segítségével tér át a korszerű elektronikus fizetési módokkal kapcsolatos, digitális biztonságot érintő tudnivalókra (például  ötleteket ad a biztonságos jelszó kitalálásához, alaptanácsokat nyújt a körültekintő bankkártyahasználathoz, vagy játékos módon felhívja a figyelmet hogyan ismerjünk fel egy adathalász levelet )

A közérthető tananyagok megközelítése és a tanári útmutató magyarázatai lehetővé teszik, hogy a tanórákat bármely szakos pedagógus megtartsa. A felkészülést igény szerint webinárum és kisfilm valamint további háttérinformációkat, érdekességeket tartalmazó „Digitális biztonsági kisokos” is támogatja, amelyről a témahétre regisztráló pedagógusoknak a későbbiekben részletes tájékoztatást küldünk.

 

 

 

 

« Vissza a Hírek oldalra